سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاسی

علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام آغاز اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز براساس توافق ژنو- غنی سازی 20 درصد را بصورت داوطلبانه تعلیق می‌کند.اکنون کوه یخ تحریم ها در حال فرو ریختن است و این مهمترین دستاورد ما است.



 

سیاسی

چی دادیم ،چی گرفتیم؟ چرتکه بیندازیم یا نه ؟

در نگاه منتقدان توافق ژنو، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم  همچون جان ومال و ناموس باید پاس داشته می شد. در نگاه موافقان اما  سیاست، «فن ممکنات و علم اولویت ها»ست. اگر می شد هم غنی سازی 20 درصدی داشته باشیم و هم تحریم در کار نباشد تا به جای کارخانه های ورشکسته و مردمان خسته و بیماران محروم از دارو صحنه های دیگری را شاهد باشیم، کمال مطلوب حاصل بود.

 

 

اقتدارگرایان یک دغدغه دارند و آن همانا قدرت است. از منظر قدرت و با عینک اقتدارگرایی هر هزینه ای برای دست یابی به غنی سازی هسته ای با درصد بالاتر مجاز است. با این نگاه اقتصاد و توسعه و رفاه اجتماعی در مراتب بعد قرار دارند و چه بسا برخی دل نگران این موارد نباشند  . 

در آن انتخابات نماینده تفکر منتقدان امروز توافق ژنو کمتر از 10 درصد آرا را به دست آورد و رییس جمهور کنونی که از زبان رقیب به عنوان نماد خط سازش یا خط تردید معرفی شده بود با کسب بیش از 50 درصد آرا انتخاب شد. بدین ترتیب مردم با صدای بلند و به صراحت  اعلام کردند می خواهیم زندگی کنیم و انرژی هسته ای را با هزینه ای کمتر و دور از تحریم و جنگ به دست آوریم. حتی آرای دکتر ولایتی را نیز می توان در این سبد منظور کرد.

آنچه می دهیم انصراف از غنی سازی 20 درصدی است. این نکته درستی است. آنچه می گیریم اما می تواند آرامش اقتصادی و احیای بخشی از اخلاق آسیب دیده اجتماعی باشد. تورم افسار گسیخته و افزایش شدید فاصله طبقاتی مردم را عصبی و افسرده کرده بود و تبعات آن هنوز کاملا رفع نشده است.

 سال پیش این موقع همه جا صحبت از قیمت طلا و دلار بود . سال پیش این موقع همه احساس می کردند در یک مسابقه شرکت کرده اند واکثریت در حال باختن اند و از دست دادن و تنها قلیلی از خط پایان می گذرند. اکنون اما از آن فضا فاصله گرفته ایم. این فاصله گرفتن از همان «گرفتنی» هاست که در چرتکه انداختن  رادیکال ها محاسبه نمی شود.

اگر جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی و اجتماعی  یک جامعه و تشدید فاصله طبقاتی دستاوردی « بسیار کم اهمیت و ناچیز» است حق با منتقدان است. اما اینان یا نمی دانند یا خود را به ندانستن می زنند که انگار موضوع هسته ای محدود به میزان غنی سازی است و انگار نه انگار که به همه عرصه های دیگر سرایت کرده است. آنچه قرار است بگیریم پول خودمان است. 100 میلیارد دلاری که به ناحق بلوکه شده است.

اختلاف بر سر جنس محاسبه داده و گرفته هاست. برخی می گویند صنعت هسته ای چنان با ارزش و استراتژیک است که چرخ های دیگر هم نچرخد بیمی نیست. موافقان توافق اما از منظری دیگر دفاع می کنند: ایرانیان، لایق زندگی بهتری هستند. زندگی یی که دستمزد ماهانه یک کارگر به اندازه سود پول سپرده ای معادل ارزش اتومبیل دیگری نباشد. زندگی یی که قیمت یک انسان کمتر از یک خودرو نباشد.در جامعه ای که انسان ارزش داشته باشد دانش هسته ای به کار می آید تا روزی که بخواهیم بتوانیم همان قدر که می خواهیم دست به غنی سازی بزنیم.

 

 





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

پیام تسلیت هاشمی‌ به کروبی

حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مهدی کروبی
درگذشت خواهر بزرگوار شما، خانم فاطمه کروبی موجب تأسف و تألم خاطر گردید.
با تسلیت این مصیبت به جناب عالی و خانواده‌های کروبی و ملکی، علو درجات آن فقیده سعیده و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه احدیت مسئلت می‌نمایم.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

رهبر معظم انقلاب :

مسلمانان با هر عامل ضدوحدت مقابله کنند، این یک تکلیف بزرگ برای ماست.هم شیعه باید این را قبول کند، هم سنی.مهمترین مسئله امروز وحدت است. هدف از وحدت مردمسالاری دینی و پیاده کردن حکم الهی است.نخبگان سیاسی بدانند که عزت و شرف آنها در تکیه به مردم است نه بیگانگان .





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

دکتر حسن روحانی رییس جمهور :

آیا نباید با تحریم‌های ظالمانه مبارزه کرد؟ باید با دیپلماسی مشکل را حل کرد و ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم. آیا برداشتن تحریم‌ها کار بدی است؟ گویی عده‌ای تازه انقلابی شده‌اند! گر چه سوابق آنها را می‌دانیم و از حرف‌هایی که می‌زنند تعجب نمی‌کنیم .

شعار ما از روز نخست این بود که باید با جهان تعامل سازنده داشته باشیم. هیچ چیز را هم مخفی نکردیم؛ هر کاری کرده ایم به نفع منافع ملی کشور بود و از این پس نیز در انجام هر کاری که منافع کشور و مردم در آن باشد تردید نمی‌کنیم. من و همه دولت آماده ایثار و فداکاری برای این ملت بزرگ و مخلص هستیم و از تحریکات هیچ کس واهمه و هراس نداریم.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

آیت الله هاشمی رفسنجانی :

هر انسان اهل اندیشه ای با عقل و معلومات خود راهی را انتخاب می‌کند که ممکن است با افراد دیگر اختلاف‌نظر داشته باشد به این ترتیب اختلاف نظر در میان آنها یک امر طبیعی است و در معارف ما دستوری نسبت به اینکه اختلاف‌نظر را از بین ببریم، وجود ندارد، زیرا اختلاف‌نظر می‌تواند در مذاکرات و استدلال‌ها مفید باشد و اساسا اجتهاد مکمل خاتمیت در اسلام است .

ایشان با بیان اینکه نباید آن گونه خود را معرفی کنیم که می‌خواهیم اختلاف‌نظرها وجود نداشته باشد، ادامه داد: بنابراین از اختلاف‌نظر، اختلاف عقیده نیز پیش می‌آید و آن هم پذیرفته شده است باید راهی آسان‌تر در نظر بگیریم و آن جلوگیری از نزاع و درگیری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه امروز خطرناک است و متاسفانه در دنیای اسلام شدت بیشتری هم یافته است، تنازع، جنگ و خشونت براساس اختلاف عقیده و نظر است و تبعات بسیار سنگین برای طرفین نزاع دارد و این وظیفه علمای دنیای اسلام من و شما است که همت کنیم در هفته وحدت راهی پیدا کنیم که این وضع تخریبی که شکل جنون وار گرفته است تمام شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین افزود: آثار تخریبی این نزاع در جهان اسلام کم کم حالت جنون به خود گرفته است و اگر فجایعی که در خبرها می بینیم، صحت داشته باشد باید به حال خود بگرییم، از جمله خبر این که دختری 8 ساله در افغانستان و با وعده هایی که برادرش داده بود قصد داشت، کمربند انتحاری را در بین مردم منفجر کند این در حالی است که اسلام دین رحمت و برادری است، چنین عملیاتی در جامعه ای صورت می گیرد که پیامبرش پیام آور رحمت و  اخوت و مهربانی است.

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

هاشمی

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی اختتامیه کنفرانس اسلامی با بیان اینکه اگر اخبار فجایعی که امروز در کشورهای اسلامی بگوش می رسد درست باشد ، باید بر حال خود بگرییم، تاکید کرد: اینکه چه کسی اولین خلیفه بوده یا نبوده، مسئله تاریخی است که هیچ سودی برای ما ندارد و نتیجه‌ای از آن نخواهیم گرفت. اینکه آنها چگونه وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند، منطق عقلانی برای تبدیل شدن به اختلاف ندارد و سندی از قرآن و سنت برای اینکه ما با هم اختلاف داشته باشیم وجود ندارد.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

بخشی از سخنان ظریف وزیر امور خارجه در فیس بوک :

مذاکرات بنده و هیات همراه در هر پنج کشور بسیار خوب و فشرده بود. همه این کشورها از نمایندگان شما مردم سربلند در بالاترین سطح استقبال کردند و سران هر پنج کشور و مقامات سیاسی و نمایندگان گروه‌ها و احزاب و دانشگاهیان و مؤسسات پژوهشی با دیدگاه‌های متفاوت و بعضا متضاد در کنار هم برای دیدار با بنده و هیات همراه حضور پیدا کردند که همه این عزت را از شما مردم بزرگوار می‌دانم. حجم درخواست برای دیدار آن چنان زیاد بود که از غروب یک‌شنبه که وارد لبنان شدیم تا ساعت 10 شب پنج‌شنبه که از روسیه خارج شدیم هر روز و هرشب حتی تا ساعت یک و دو بامداد با مقامات سیاسی و گروه‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو داشتیم. امیدوارم حاصل این گفت‌وگوها در توسعه روابط همه جانبه ایران با این پنج کشور و نیز در تقویت ثبات و آرامش در این منطقه حساس نقش مثبت و سازنده‌ای داشته باشد .





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

محمد مطهری فرزند آیت الله مطهری :

وقتی علی آقا به امری اعتقاد پیدا می کند دیگر از فضای غالب نمی ترسد و مردانه پایش می ایستد. مثلا در جریان غائله سخنرانی نوه حضرت امام، یک تنه شدیدا به آن اعتراض کرد و البته شدیدا هم به او حمله شد. در آن فضای سنگین، برخی روزنامه ها اخلال کنندگان سخنرانی را قاطعانه «جمعیت میلیونی مردم» معرفی می کردند! پس از دو سال و نیم که عده ای به خیال خود، بصیرت مورد نظر رهبر انقلاب را در جریان اعتراض به سخنرانی رئیس محترم مجلس، در قالب «بصیرت لنگه کفشی» آنهم در جوار ضریح کریمه اهل بیت به نمایش گذاشتند، کاشف به عمل آمد که اساسا رهبر معزز انقلاب نیز شدیدا با این دو حرکت که تحت لوای حمایت از رهبری صورت گرفت مخالف بودند .

 

بیاییم در ایام ولادت رحمت برای عالمیان،از «خلق عظیم» حضرت- که حتی به عیادت آن یهودی که زباله بر سر حضرت خالی می کرد می رفت - الهام بگیریم. سخن من در اینجا درباره زندانیان امنیتی نیست، بلکه درباره خانواده های آنان است. آیا کسانی که به ادعای خودشان بیش از دیگران دغدغه حفظ نظام را دارند نسبت به وضعیت خانواده این زندانیان – ولو بعضا اکنون آزاد شده باشند - مسؤولیتی ندارند؟ آیا سرزدن به این خانواده ها گناه و ممنوع است؟ پدران نان آور خانواده اند؛ آیا بگوییم حال که پدر «سبز» بوده و به هر دلیل کارش به زندان کشیده، به ما چه مربوط اگر فرزندانش از گرسنگی «زرد» شوند؟ شاید هم چنین توجیه کنیم که با دوری کردن از این خانواده ها به حفظ نظام کمک می کنیم، در حالی که کاملا برعکس است. فراموش نکنیم که «حفظ نظام» رمز عبور از مواقف قیامت نیست، بلکه این تک تک اعمال ماست که مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت چرا که دین ما دین «مثقال ذره» است.

آیا می شود روزی مطلع شویم که کسانی از سپاه، بسیج، قرارگاه عمار، جبهه پایداری و نیز ائمه محترم جمعه و افرادی که به مکرر برای تشریح ابعاد فتنه در چند سال اخیر در تلویزیون ظاهر شده‌اند و ... به دیدار این خانواده ها رفته و سراغی گرفته اند که آیا مشکلی ندارند؟ آیا برخورد نامناسبی با آنان نشده است؟

متأسفانه در شرایط فعلی گاهی حتی وقتی خانواده یک زندانی امنیتی به دیدن یکی از مراجع عظام تقلید می رود مرجع مذکور روز بعد سرمقال? هشدارگون? بصیرت افزا دریافت می کند! شریعت محمدی (ص) چه می گوید؟ آیا این خانواده ها را حامیان فتنه گران بنامیم و خلاص، یا با اخلاق محمدی برایدور نشدن آنان و نسلشان از نظام اسلامی تلاش کنیم؟اگر کسانی مانند افراد فوق الذکر به دیدار این خانواده ها بروند صرفا وظیفه ای دینی را انجام داده و کار فوق العاده ای نکرده اند اما چنین اقدامی مسلما اثر مثبت فوق العاده ای بر جامعه خواهد داشت.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,

بان کی مون: ایران رسماً به کنفرانس ژنو 2 دعوت شد  

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: تهران متعهد شده است در صورت دعوت از این کشور برای حضور در نشست ژنو -2، نقش مثبت و سازنده ای را ایفا کند.

وی افزود: در روزهای اخیر مدت زمان طولانی را با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مکالمه داشتم. من معتقدم که تهران برنامه ژنو یک را تایید می کند. ظریف به من گفت که ایران به مانند همه کشورهای مدعو برای نشست ژنو 2 این موضوع را درک می کند که اساس مذاکرات، اجرای کامل بیانیه ژنو یک است.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: من و ظریف توافق کردیم که هدف مذاکرات ژنو ، ایجاد هیات حکمرانی انتقالی و برخوردار از اختیارات کامل اجرایی است.





برچسب ها : تا حدودی سیاسی  ,
   1   2   3   4   5   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 34
    بازدید دیروز : 3
    کل بازدید : 913434
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 11:7 ع

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات