سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

موعظه‌ی ابلیس  !

می‌گویند ، روزی فرعون خوشه‌ای انگور در دست داشت و مشغول خوردن آن بود. در این هنگام ابلیس به نزد او آمد و گفت: آیا کسی هست که بتواند این خوشه‌ی انگور را به مروارید تبدیل کند ؟

فرعون گفت: نه !

ابلیس به وسیله ی سحر و جادو آن خوشه‌ی انگور را به یک خوشه‌ی مروارید تبدیل کرد.

فرعون تعجب کرد و گفت : واقعا که تو مَردی اُستاد هستی!

ابلیس با شنیدن این جمله، سیلی محکمی بر گردن او زد و گفت : مرا با این اُستادی به بندگی قبول نکردند ، تو چگونه با این حماقت ادعای خدایی می کنی ؟!

منبع : جوامع الحکایات عوفی

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,


دکتر علی شریعتی :

...او نمی تواند خاموش بنشیند، که مسئولیت جنگیدن با ظلم را دارد.... تنها مانده با دست های خالی، ... از آن قدرت جدش و پدرش و برادرش و از ثمره آن همه جهادها، به او هیچ نرسیده، جز افتخار و جز رنج و جز مسئولیت سنین تر. تنها مانده و بی سلاح و در برابرش، نیرومندترین امپراطوری وحشی جهان که، در زیباترین و فریبنده ترین جامه تقدس و تقوی و توحید، بر اریکه سلطنت و درت تکیه زده است. او تنها است، اما انسانی تنه نیز در این مکتب مسئول است. ...

زیرا« مسئولیت از آگاهی و ایمان پدید می آید نه از قدرت و امکان».! و هر کس بیشتر آگاه است، بیشتر مسئول است، و از حسین آگاه تر کیست؟  






برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

از عوامل مهم انحطاط یک تمدن از نظر «توین بی» آن است که رهبران یک تمدن به هجومهای تازه پاسخهای کهنه بدهند.

یعنی منبع و مخزن پاسخگویی آنها ته کشیده باشد و ابداع از آن تمدن رخت بر بسته باشد.... از آن پس رهبران به جای تکیه بر لیاقت، تکیه به زور خواهند کرد.

شما اگر در زوال امپراتوری شرق (شوروی کمونیسم) تامل کنید، نظر توین بی را صادق می بینیم، چرا که مکتب مارکسیسم بویژه هسته ارتدوکسی آن، اجازه دیدن مشکلات تازه و رهبری کردنهای تازه را نمی داد. رهبران آن نظام که روزی از بزرگان و برجستگان قوم بودند رفته رفته به آدمهایی بسیار عامی و عادی تبدیل شدند، به طوری که در میان قوم افراد بسیار برجسته تر از آنها وجود داشتند که صدایشان شنیده نمی شد و بلکه خفه می شد. رهبری جامعه به هیچ وجه پا به پای مسائل نوین پیش نمی آمد. به تعبیر توین بی این رهبران ، « شربهای کهنه را در جامهای نو عرضه می کردند.»  





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

شک نیست که مسلمین روزگاری عزیز تر از آن بوده اند که اینک هستند و در روزگار حاضر از اوج عزت فرو افتاده اند و دستخوش انحطاط و عقب ماندگی شده اند... عموم کسانی که این انحطاط را مشاهده کردند و نتوانستند بی دردانه از کنار آن بگذرند و به فکر چاره جویی برآمدند، عامل این انحطاط را در همان چیزی یافتند که عزیزترین محبوب نزد مسلمین بود: یعنی همان عامل دیانت. ...

انسان همواره از جانب محبوبش ضربه پذیر تر است، چرا که محبت، غفلت آور هم هست و این غفلت آدمی را از پیرایش، شستشو و اصلاح مستمر آن امر محبوب باز می دارد.... 

 





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

سمعک خاص !

مردی متوجه شد که نمی تواند خیلی خوب بشنود، از این رو به دکتر مراجعه کرد و دکتر برای او سمعک تجویز کرد. مرد به مغازه سمعک فروشی رفت تا سمعکی ارزان قیمت بخرد. او از فروشنده در مورد قیمت سمعک ها پرسید.

فروشنده پاسخ داد : ما مدل های مختلفی داریم، از یک دلار تا هزار دلار!

مرد گفت : میخواهم مدل یک دلاری را ببینم.

فروشنده یک نخ دور گردن مرد انداخت و گفت : لطفا این دکمه را در گوش تان بگذارید و دنباله نخ را در جیب تان قرار دهید.

مرد خریدار که با تعجب به حرف های فروشنده گوش می کرد ، گفت : این چطور کار می کند؟!

فروشنده جواب داد : این کار نمی کند! اما هنگامی که مردم این را ببینند، بلند تر صحبت می کنند.

 

توماس دو آر :

ذهن انسان مثل چتر نجات است؛ فقط وقتی عمل می کند که باز باشد.

 

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

دین اگر منحط شود، انحطاطش بدترین انحطاط هاست. همچنین است انحطاط دینداران. به همین سبب گاه رفته رفته کار به جایی می کشد که متفکران دینی مجبور می شوند که خارج از مرزهای جامعه دینی سخنان خودشان را بگویند و بپرورانند و بعد آنها را به جوامع دینی بیاورند یعنی تن به مهاجرتی تحمیلی بدهند. مرحوم شریعتی مجبور به این مهاجرت شد. مرحوم سید جمال بارها مجبور به این مهاجرت شد . خیلی از حرفهایش را در پاریس زد، عروه الوثقی را در آنجا منتشر کرد. ما این تجربه را نباید از نظر دور بداریم.  





برچسب ها : راه ناهموار  ,

موش

تنفر از افراد مانند آن است که برای خلاص شدن از دست موش ، خانه تان را به آتش بکشید !





برچسب ها : جملات ناب  ,

تنهایی

هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش  …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش
!





برچسب ها : جملات ناب  ,

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

آذر 1360؛

عملیات طریق القدس آزادی بستان و چزابه

سرتیپ نیاکی (فرمانده لشکر 92 زرهی ارتش) مخالف جدی طرح عملیات بود و بحث ها به جدل تخصصی کشیده بود. حسن باقری گفت من و سرتیپ نیاکی می رویم و رمل ها و دیدگاه های مسلط بر دشمن را شناسایی می کنیم. اگر در این شناسایی او به اطمینان نرسید، عملیات را به تصویب نرسانید. فرماندهان ارتشی و سپاهی با هم به شناسایی رفتند و به نتایج خوبی رسیدند.

فرمانده ارتشی می گفت مطمئن ام پیروز می شویم. این برادران ما را جاهایی بردند که می توان بهترین و کارسازترین ضربات را به دشمن وارد کرد. فرمانده سپاهی هم می گفت : به ارتشی ها اعتقاد پیدا کردم.

می خواستیم به آنها نشان دهیم شناسایی چقدر سخت و طاقت فرساست و آن ها نمی توانند پابه پای ما بیایند. ولی هر جا رفتیم آمدند.

منبع : دایره المعارف مصور 8 سال جنگ ایران و عراق ص 132 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,

در جوامع دینی، سخت ترین کار، ایمان محققانه است، اما دینداری مقلدانه بسیار آسان است. و سخت ترین کار ، محقق بودن در میان مقلدان است.





برچسب ها : راه ناهموار  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 47
    بازدید دیروز : 88
    کل بازدید : 916621
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 8:19 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات