سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

درسی از پروفسور حسابی

« پروفسور حسابی » در بازگویی روزهای بازپسین عمرشان از همه می گویند؛ از پدر، مهر مادر و مادر بزرگ، عشق همسر و لطف هر کس که در گذر زندگی، دستی و آغوشی به مهربانی به سویش گشوده اند. استاد همواره از مادربزرگ خود با لفظ «خانم» یاد می کنند و آنجا که فرزندانشان در پرسشی ناخواسته و نابهنگام از لفظ «خانم و آقا» و تاکید همواره پدر می پرسند، در پاسخ به تاکید می گویند :

« خانم و آقا بودن آسان نیست؛ سابقه، تربیت و نجابت باید فراهم باشد. ایمان و اعتقاد از ارکان خانم و آقا بودن است. اگر خانم و آقایی به این مرتبه برسند، می دانند که چه کارهایی باید انجام دهند و از چه کارهایی باید پرهیز کنند.

خانم و آقا، هیچ گاه دروغ نمی گویند، تهدید نمی کنند، مردم را دوست دارند، دستِ افتاده را می گیرند ، رهگشا هستند، عشق نامحدود دارند و در نشست و برخواست ، تمام نکات و مسائل اجتماعی و آداب لازم را رعایت می کنند. »

 

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

تنهایی

از آدمها بت نسازید ... این خیانت است ...هم به خودتان ... هم به خودشان

خدایی می شوند که خدایی کردن نمی دانند....

و شما در آخر می شوید سر تا پای کافر خدای خود ساخته ...





برچسب ها : جملات ناب  ,

آذر 1360، عملیات طریق القدس . آزادی بستان و چزابه

شهید حسن باقری

شهید حسن باقری مسئول اطلاعات عملیات سپاه در جنگ

شناسایی موفق

نیروهای شناسایی زیر نظر حسن باقری، فرمانده اطلاعات عملیات سپاه، شدید و دقیق کار می کردند. تا راه های نفوذ در سرزمین های اشغالی را بیابند. یکی از نیروهای شناسایی می گوید :

«24 ساعته دشمن را زیر نظر داشتیم و هر 24 ساعت آخرین اخبارشان را به کسی که برایمان غذا می آورد می دادیم. حتی کیدانستیم فرمانده تیپ دشمن هر صبح از هشت تا هشت و نیم بیرون سنگرش ورزش می کند، تعداد نخل ها، نفربرها، سنگر ها، دیده بان ها، زمان تعویض، زمان تیراندازی و زمان توزیع غذایشان را هم می دانستیم.»

جاده ی پیروزی

غروب هفتم آذر 1360، هوا رو به تاریکی می رفت. نیروهای اطلاعات عملیات جاده میان تنگه ی چزابه را که نیروهای جهاد ساخته اند با فانوس های روشن علامت گزاری کردند. شب رزمنده ها از میان فانوس ها پیش رفتند.

جنگ 8 ساله دفاع مقدس

عملیات طریق القدس

5 دقیقه بعد از نیمه شب هشتم آذر، فرماندهان رمز عملیات «یاحسین» را اعلام می کنند و عملیات طریق القدس آغاز می شود.

در محور شمالی، رزمنده ها جنگ را در حالی آغاز می کنند که قبل از آنکه عراقی ها بیدار شوند آنها خودشان را به توپ خانه ی عراق رسانده اند. کار جنگ به درگیری تن به تن سرِ توپ خانهی عراق رسیده است و رزمنده ها موفق می شوند بعد از نبردی سخت توپ خانه عراق را تصرف کنند. نیروهای عراقی هم که توپ خانه شان را از دست داده اند عقب نشینی می کنند.

رزمندگان آنها را تعقیب کرده و مقر تیپ را می گیرند.

در محور جنوبی، عراق موانع و نیروهای بیشتری دارد و کار سخت شده است. بخشی از نیروهای محور شمالی به سمت بستان می روند تا به نیروهای محور جنوبی کمک کنند. آنها بستان را می گیرند و قدری از فشار بر محور جنوبی می کاهند.

صبح روز اول عملیات، رزمندگان بستان را آزاد و خبرش را به تهران مخابره می کنند. خبر مردم را شاد می کند ؛ این اولین خبر آزادی یک شهر است که مردم می شنوند.

منبع : دایره المعارف مصور جنگ 8 ساله ایران و عراق ص 134

 





برچسب ها : تلخ و شیرین های جنگ  ,

دکتر علی شریعتی :

 

... باید بجنگد، اما نمی تواند ! شگفتا ! «بایستن» و «نتوانستن» ! نتوانستن نیز او را از این بایستن معاف نمی کند، چه، این مسئولیت بر دوش آگاهی انسانی او است، ... پس چه کند؟ آری «حسین بودن» او را به نبرد با «یزید بودن» می خواند، ولی سلاحی برای نبرد ندارد.

آیا باز هم وظیفه دارد که بجنگد؟

همه متولیان عقل و دین، نصیحت گران شرع و عرف، مصلحت پرستان صلاح و منطق، همه، یک صدا می گویند : نه!

و حسین می خواهد بگوید :

آری!

و برای همین هم از مدینه بیرون آمده است. به مکه آمده است تا پاسخ ویژه خویش را به همه مسلمانان، که در موسم حج آنها جمع اند، ابلاغ کند ....  

منبع : کتاب حسین وارث آدم ص 141 

 





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,

 

غم

مردی نزد دکتر روانپزشک رفت و از غم بزرگش برای دکتر تعریف کرد.

دکتر گفت : به فلان سیرک برو. آنجا دلقکی هست که آنقدر می خنداندت تا غمت از یادت برود.

مرد لبخند زد و گفت : من همان دلقکم.

چارلی چاپلین :

وقتی زندگی صد دلیل برای گریه کردن به تو نشان می دهد، تو هزار دلیل برای خندیدن به او نشان بده.  

 





برچسب ها : داستان های کوتاه  ,

هر قدر از طلوع اسلام دور می شویم با اینکه طی قرون متمادی عقیده و علاقه اسلامی و عواطف شیعی در ایران رفته رفته دامنه دار تر و عمیقتر شده است، ولی این گسترش و نفوذ بیشتر در جهات آسانتر دیانت انجام شده است :

یعنی مظاهر فکری و عاطفی ایمان ( اعتقادیات و نماز و دعا و زیارت و غیره ) یا آار نفعی تقوا ( خودداری از شراب و فحشا و دزدی و نجاست و امثال آن ). متاسفانه در زمینه عمل صالح مثبت و فعالیت ( صرف نظر از انفاقها و موقوفات که حتما قابل تقدیر است ) توجه خواص و عوام فوق العاده ضعیف بوده و از سه پایه یا سه شرط اساسی سعادت یعنی سه دندانه کلید بهشت فقط دو قسمت ایمان و تقوا، اولی را به صورت نظری و عاطفی و دومی را از جنبه منفی و خودداری، اعمال کرده ایم.

شرط سوم که کار یا عمل صالح است تقریبا کنار گذاشته ایم. مانند مسافری شده ایم که قصد محلی را می کند و خود را از گرفتاریها و بند و بارهای دوران اقامت خلاص می نماید و بار می بندد ولی قدم از قدم برنداشته به راه نمی افتد.   





برچسب ها : راه ناهموار  ,

 

خاطرات ناطق نوری

خاطرات حجت الاسلام ناطق نوری

هاشمی رفسنجانی، جامعه روحانیت مبارز

معمولا آقای هاشمی که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت هم هستند، به طور فعال در جلسات جامعه ی روحانیت شرکت نمی کردند؛ مگر این که جلسه با میزبانی ایشان تشکیل می شد و البته غیر فصل انتخابات. می گفتند « از لحاظ امنیتی برای شما مشکل است، چون محافظین می آیند و همه چز را به هم می ریزند و من از این وضع ناراحت می شوم. ، اجازه بدهید من نیایم. » اما در مقطع انتخابات به طور جدی می آمدند.

ایشان ذاتا اهل فکر و پیشنهاد هم هستند، و در جمع بندی قضایا، به خاطر تجربه ای که دارند، موفق هستند. ما در جلسات متعددی که در آستانه انتخابات مجلس پنجم برگزار شد، اشخاص مختلفی پیشنهاد شدند....

منبع : خاطرات حجت الاسلام ناطق نوری ص 95

 





برچسب ها : تیغ خاطرات  ,

 

آنچه لازم است که در امتحان الهی موفق شویم عبارتند از :

1.ایمان به خدا

2. پیروی از امام

3. حضور در صحنه و حفظ وحدت کلمه و تحمل سختیها و کمبودها.

شهید علی محمد آقایی

 





برچسب ها : مردان بی ادعا  ,

استاد فاطمی نیا :

همان گونه که در هنگام تشرف به حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) ... دست و یا سایر اعضایمان به شیء متنجسی برخورد کند، آن را می شوییم و پاک می کنیم، سپس وارد حرم می شویم. اگر قبل از تشرف – خدای نکرده – غیبتی نموده، یا دلی را شکسته باشیم، نیش زبانی به کسی زده ایم، طهارت باطنیه ما از بین رفته و باید در صدد تطهیر باطن بوده باشیم . و راه علاج و طهارت از این نجاسات باطنی و کدورت های معنوی را که به مراتب از نجاسات و کثافات مادی و ظاهری قبیح تر و زشت تر و آلوده کننده تر و ظلمانی تر است، پیدا کنیم!

منبع : کتاب نکته ها از گفته ها ص 149





برچسب ها : نکته ها از گفته ها  ,

دکتر علی شریعتی :

فردی، گروهی، حزبی، یا ملتی که در راه و جهت خدا از هر چیز خود بگذرد، بی هیچ گونه محاسبه های شخصی و مصلحت بازی های اجتماعی ، با اخلاص و ایمان ایثار کند و پیش برود، هر چند ابتدا ناپخته باشد، هر چند مدام بیفتد و برخیزد، هر چند گامی پیش بگذارد و گامی پس بالاخره ... امید نیل و نجات را در او کم کرده باشد چنانچه جهاد کند – یعنی تلاش و مبارزه همه جانبه بی امان مخلصانه و مومنانه تا آخرین رمق، به قدرت تکلیف، نه امید توفیق! چه این جهاد با شمشیر باشد و چه با قلم، چه با جان باشد و چه با مال، چه مقامش را انفاق کند و چه آبرویش را... در هر حال، خداوند در بطن عمل، در متن حوادث و در قلب دشواری ها ... در همه حال، همواره ، راه های دقیق تر، نزدیک تر، روشن تر و ظریف تر خود را، لحظه به لحظه، در پیش چشمش نمایان می کند...

منبع : کتاب شیعه. ص 26





برچسب ها : دکتر علی شریعتی  ,
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




درباره وبلاگ

جستجو

آمار


    بازدید امروز : 46
    بازدید دیروز : 88
    کل بازدید : 916620
    تعداد کل یاد داشت ها : 1623
    آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 7:48 ص

دانشنامه مهدویت

دیگر امکانات